O académico Xosé Díaz, fillo do homenaxeado, pronunciou un emotivo discurso sobre a súa traxectoria vital e creativa, “un Isaac Díaz Pardo de personalidade polifacética e poliédrica”

O Teatro Principal de Santiago acolleu hoxe o acto central do Día das Artes Galegas 2025, unha xornada dedicada a homenaxear a figura de Isaac Díaz Pardo, un dos grandes referentes culturais de Galicia no século XX. O evento contou coa presenza de destacadas autoridades, como o presidente da Real Academia Galega de Belas Artes (RAGBA), Manuel Quintana Martelo; o conselleiro de Cultura, Lingua e Xuventude, José López Campos; e a alcaldesa de Santiago, Goretti Sanmartín.
Durante a cerimonia, o presidente da RAGBA destacou o papel crucial de Díaz Pardo na transformación das artes galegas e na promoción da identidade cultural de Galicia. “Foi unha figura transcendental, un galeguista comprometido, un innovador e un artista vangardista”, afirmou Quintana Martelo, quen tamén anunciou unha serie de actividades ao longo do ano para lembrar a traxectoria e legado do creador compostelán.
Xosé Díaz Arias de Castro, fillo do homenaxeado, pronunciou unha emotiva laudatio titulada “Isaac Díaz Pardo ou as formas que xorden da memoria”, onde repasou a vida e obra do seu pai, subliñando o seu compromiso coa arte, a industria e a cultura galega. Pola súa parte, o conselleiro José López Campos eloxiou a elección de Díaz Pardo como figura central desta edición, cualificándoo como un “legado cultural inmenso e irrepetible”.
A alcaldesa de Santiago, Goretti Sanmartín, pechou o acto salientando a modernidade e visión vangardista de Díaz Pardo, describíndoo como “un ser irrepetible, cunha imaxinación inmensa e unha vontade inquebrantable de construír”. A rexedora evocou tamén a poderosa imaxe da árbore do Laboratorio de Formas, símbolo dos numerosos proxectos innovadores liderados polo artista.
Entre as iniciativas previstas para este ano, subliñouse a exposición “A barca de Caronte: a travesía vital de Isaac Díaz Pardo”, que terá lugar no Museo de Belas Artes da Coruña en xuño, como un percorrido pola súa contribución artística e cultural.
Con esta homenaxe, a Real Academia Galega de Belas Artes celebra non só o décimo aniversario do Día das Artes Galegas, senón tamén a memoria dun dos maiores expoñentes da cultura galega, cuxo legado perdurará nas xeracións futuras.
Isaac Díaz Pardo: un percorrido vital e artístico desde a memoria do seu fillo no Día das Artes Galegas 2025

No marco das celebracións do Día das Artes Galegas 2025, o académico Xosé Díaz Arias de Castro dedicou un emotivo discurso á traxectoria vital e artística do seu pai, Isaac Díaz Pardo, describíndoo como unha figura de “personalidade polifacética e poliédrica”. A laudatio, pronunciada no Teatro Principal de Santiago, destacou os éxitos recoñecidos do creador compostelán, quen, malia considerar a súa vida como unha sucesión de “fracasos”, deixou unha pegada imborrable na cultura galega.
Xosé Díaz repasou os primeiros anos da vida de Díaz Pardo na rúa das Hortas de Compostela, onde o contacto co ambiente cultural do obradoiro do seu pai, o escenógrafo Camilo Díaz Bolaño, marcou profundamente a súa visión ideolóxica e artística. Este espazo foi clave para forxar os valores republicanos e galeguistas que Díaz Pardo abrazou ao longo da súa vida.
O académico relatou os momentos cruciais da mocidade de Isaac, desde a súa afiliación ás Xuventudes Socialistas ata a súa colaboración no plebiscito do Estatuto de Autonomía de 1936. Trala traxedia do asasinato do seu pai a mans dos falanxistas, Díaz Pardo iniciou unha etapa de resiliencia e adaptación que o levou a Madrid, onde estudou pintura na Academia de San Fernando e comezou a destacar como artista.
A paixón de Díaz Pardo pola cerámica xurdiu durante a súa etapa en Londres, onde contactou con artistas exiliados que o inspiraron a abandonar a pintura e explorar a arte industrial. Casado con Carmen Arias, regresou a Galicia e fundou Cerámicas do Castro en 1949, transformando o seu estilo pictórico en deseños cerámicos utilitarios que revolucionaron a produción artesanal galega.
O discurso tamén destacou a súa etapa en Bos Aires, onde, xunto a Luis Seoane, fundou o Laboratorio de Formas, promovendo un deseño industrial que reivindicaba a memoria histórica e a identidade cultural galega. Este legado culminou co renacemento da fábrica de Sargadelos e a creación do Museo Galego de Arte Contemporánea Carlos Maside en 1970.
Con esta semblanza, Xosé Díaz reafirmou a importancia de preservar e divulgar o legado dun creador cuxo compromiso coa súa terra transcendeu fronteiras e xeracións.
Unha travesía que mudou a súa vida: América renovando as vellas estruturas e o binomio Isaac Díaz Pardo-Luis Seoane
En 1955, o académico Xosé Díaz relatou a emocionante travesía do seu pai, Isaac Díaz Pardo, cara a América. Durante doce anos, Isaac liderou a construción da fábrica de Porcelanas de Magdalena, localizada a 108 quilómetros de Bos Aires. Durante este exilio voluntario, Díaz Pardo reencontrouse con Luis Seoane, o seu colaborador, co que crearon o visionario Laboratorio de Formas de Galicia, unha iniciativa que impulsaba os valores da tradición e memoria galegas cun espírito universal.
Segundo explicou Xosé Díaz, o Laboratorio de Formas foi establecido en 1963 como unha plataforma para apoiar proxectos culturais e industriais na Galicia golpeada pola ditadura. O binomio Isaac-Luis modernizou as ideas herdadas de pensadores como Castelao e das Irmandades da Fala, adaptándoas á realidade contemporánea.
Porén, a súa aventura en América chegou ao seu fin en 1967. De volta a Galicia, Isaac iniciou un proxecto de restauración cerámica en Sargadelos, concretado en 1970 coa creación do Museo Galego de Arte Contemporánea Carlos Maside e dunha nova factoría deseñada polo arquitecto Andrés Fernández-Albalat. Ademais, puxo en marcha o Seminario de Estudos Cerámicos e outras iniciativas como a restauración do antigo complexo industrial de Sargadelos, converténdoo nun espazo para preservar e estudar o legado cultural galego.
A Real Academia Galega de Belas Artes anunciou tamén, no Día das Artes Galegas, a apertura dun prazo para propostas sobre a celebración de 2026, subliñando así a relevancia da memoria histórica e cultural de Galicia, legado no que Isaac Díaz Pardo xogou un papel fundamental.