Malia as ameazas nas redes, a Libraría Couceiro de Santiago ateigouse de público para asistir á presentación do novo libro de Carlos Callón

24 Xaneiro 2025
Carlos Callón en Couceiro nunha imaxe de Manuel Nóvoa

Este xoves 23 de xaneiro a Libraría Couceiro de Santiago viuse practicamente sobrepasada de público para asistir á presentación do novo libro do noso escritor Carlos Callón (Castiñeiras, Ribeira, 1978), Vidas e historias LGBT da Idade Media, unha obra publicada por Edicións Xerais que xerou mancheas de parabéns pero, tamén, críticas intolerantes polo tratamento independente e reparador dos feitos históricos da Idade Media en Galicia e, tal e como se manifestou nas redes sociais do autor, mesmo agresivas, intimidantes e ameazantes.

Porén, tendo en conta a capacidade de convocatoria da presentación e o ambiente de diálogo e amizade finalmente creado, venceu o poder creador e a liberdade, tal e como sinalou o propio autor: “As sombras avanzan no mundo, mais aquí ninguén solta a man de ninguén”. Pola súa banda, Daniela Ferrández, profesora de Historia na USC, sinalou que “por cada ameaza ou insulto hai decenas de persoas dispostas a encher os espazos e alzar a voz para dicir que non imos voltar atrás e que non imos deixar de investigar”.

Ameazas e insultos

Previamente á presentación en Couceiro o libro acumulou insultos e ameazas desde días antes da súa chegada ás rúas. Ademais de fortes inxurias homofóbicas e transfóbicas, producíronse varias intimidacións (en especial, a través da rede social X) advertindo que non permitirían que se realizase ningún acto de presentación. Cando Carlos Callón lembrou estes amedrentamentos e agradeceu a “calorosa presenza” de todas as persoas congregadas, o público respondeu cun forte aplauso.

O autor puxo en diálogo este seu último título co anterior, O libro negro da lingua galega, tamén editado en Xerais. “Aínda que son de temas diferentes, están ligados porque ambos falan de ángulos da diversidade humana, e tamén os unen os ataques recibidos por quen queren que exista unha humanidade clónica, quen senten arrepíos pola pluralidade”, indicou, engadindo que “con todo, fronte a tanta mentira e tanto negacionismo da Historia, cómpre militarmos na defensa dun coñecemento fidedigno do pasado e da convivencia no presente”.

Sinalou que “temos o corazón nun puño por un mundo onde avanzan as sombras, aínda moito máis desde esta semana, mais aquí ninguén solta a man de ninguén”, dixo en canto todo o público se puña de pé e finalizaba o acto de mans dadas. “Mais, ollo, que no planeta se estendan as tebras non quere dicir que isto sexa algo definitivo. A Historia sabe dar tamén boas sorpresas, mais esas sorpresas temos que sachalas. Fagámolo!”, concluíu.

O acto presentouno Daniela Ferrández, profesora de Historia na USC e autora tamén do premiado libro A defunción dos sexos (2022), quen lembrou que “os gardiáns da norma patriarcal obviaron e adulteraron todos estes rastros de diversidade e disidencia, para nos contaren a historia como un bloque monolítico onde só se concibiu un xeito de ser persoa. Dicían que o libro non ía poder nin presentarse, mais por cada ameaza, insulto ou comentario violento hai decenas de persoas dispostas a encher os espazos e alzar a voz para dicir que non imos voltar atrás e non imos deixar de investigar”, sinalou, poñendo o foco na importancia de “defendermos máis que nunca unha investigación libre e sen censura”.

Convidou a que exista un “debate serio, feito desde o respecto e o rigor de coñecer”.

O autor tamén fixo un repaso a algunhas das “vidas e historias” que figuran no libro, como o casamento entre Pedro Díaz e Munio Vandílaz no século XI en Santa María de Ordes (Rairiz de Veiga), nun documento solemne en que unen as súas vidas “todos os días e todas as noites, para sempre”; a lápida descuberta en Taragoña e os motivos que nos levan a pensar que os homes Urso e Rufino que nela aparecen era amantes; a cantiga de amiga modificada polos editores, mudando os pronomes femininos en masculinos para que non se vise que era unha relación lésbica; a información que nos dan as crónicas e as cantigas satíricas sobre o relacionamento que tiveron no século XIII o adiantado maior do reino de Galiza e o adiantado maior do reino de León, ambos enfrontados a Afonso o Sabio; as historias de “santo atrevimento” trans que se copiaban nos conventos de Galiza e Portugal, entre os cales se destaca no libro o caso de santo Esmarado (canonizado no seu momento co nome de nacemento, que era Eufrosina); o caso da parella de mulleres Sancha Pérez e María Leve, que viviron na rúa da Moeda Vella de Santiago de Compostela (e que teñen unha placa no lugar, grazas á petición no seu día realizada polo autor, e que se aprobou en sesión plenaria do Concello), entre outras “vidas e historias que aínda hoxe nos apelan, que aínda hoxe nos explican”.

Outros artigos

Sábado 8, unha borrasca traerá máis nubes e orballo a Galicia

Galicia quedará este sábado baixo a influencia dunha borrasca situada ao oeste, que achegará unha fronte cálida ao longo do día. A xornada comezará con intervalos de nubes e claros, pero as nubes irán en aumento, podendo deixar algúns orballos na fachada atlántica. As...

+

Publicidade

Revista en papel

Opinión

“O forno de leña”. Luís Celeiro

“O forno de leña”. Luís Celeiro

Os daquela xeración que naceron antes dos anos sesenta do século pasado (moi lonxe e moicerca, ao mesmo tempo) lembran como se facía o pan de cada día nos fornos de leña. Decada día ou de cada mes. Lembran o pan prestado polo veciño e saben que se devolvía aococer,...