Hai dĆas nos que toca deixar de lado a actualidade. Esa que constantemente nos golpea coas sĆŗas estatĆsticas nefastas. A mesma que ultimamente parece empeƱada en converterse en bucle que nos leva de cabeza cara ao mesmo remuĆƱo que se traga ao Nautilus ao final da novela de Verne. Estou seguro de que aĆnda estamos a tempo de poƱer remedio Ć” situaciĆ³n, de maneira que sexamos quen de reverter o proceso e dar unha oportunidade Ć”s xeraciĆ³ns vindeiras. A mesma que os nosos pais e avĆ³s dĆ©ronnos a nĆ³s. MĆ”is alĆ³ de pandemias e conflitos ideolĆ³xicos, o futuro debe abrirnos unha porta Ć” esperanza. E por tal refĆrome Ć” que quedou ao fondo do cofre de Pandora e que desde entĆ³n acompaƱa sempre Ć” humanidade.
Pero hoxe non Ć© dĆa de poƱerme filosĆ³fico nin pedante, senĆ³n que quero render unha homenaxe a ese xenio universal que nos acaba de deixar. RefĆrome ao debuxante, humorista e gran persoa que era Quino.
Vale que a sĆŗa vida foi longa e prolĆfica. 88 anos Ć© unha cifra mĆ”is que interesante,e non me cabe dĆŗbida de que moitos de nĆ³s asinariamos por chegar a eles, aĆnda que como di esoutro figura que Ć© Keith Richards:ācanto mĆ”is vello fasche, mĆ”is queres chegar a serā. O mĆ”is malote dos Rolling non di ningunha perogrullada. SĆ³ pon de manifesto unha verdade como un templo.
En canto a Quino, a sĆŗa influencia Ć© abafadora. Un home que tivo moi clara cal era a sĆŗa vocaciĆ³n desde a mocidade. Que viu como os seus primeiros traballos eran rexeitados, aĆnda que Ć© certo que non tardou demasiado en facer valer o seu talento. Como adoita ocorrer con todas estas cousas, o personaxe que lle darĆa a fama naceu un pouco por casualidade. Ća ser o eixo dunha campaƱa publicitaria que non saĆu adiante. Pero o caso Ć© que Mafalda xa adquirira vida propia. Tanta, que ao longo de nove aƱos foise facendo cos corazĆ³ns de innumerables seguidores. A EspaƱa chegou en 1974, e do mesmo xeito que outros moitos dos seus paisanos arxentinos, quedou para sempre connosco. Porque mĆ”is alĆ³ do que digan algĆŗns, os nosos dous paĆses son irmĆ”ns,e a pesar de que Ć”s veces xurdan desavinzas, Ć© moito mĆ”is o que nos une que aquilo capaz de separarnos. Poucas son as familias,a miƱa incluĆda, que non contan cun membro que no seu dĆa decidiu emprender a aventura americana. De feito, un irmĆ”n do meu avĆ³ o que se foi. A sĆŗa vida TamĆ©n dĆ” para un artigo, pero se iso cĆ³ntollo outro dĆa. AĆnda que nunca regresou, os seus descendentes seguen levando o apelido por terras cordobesas.
Quino tamĆ©n era descendente de espaƱois, aĆnda que no seu caso, andaluces, non galegos. En concreto, da localidade malagueƱa de Fuengirola. E claro, como sucede con todos os xenios, de inmediato fĆ”lase diso con orgullo. No meu caso concreto, descubrĆn as sĆŗas creaciĆ³ns a travĆ©s dos meus tĆos, alĆ” polo cada vez mĆ”is afastado 1980. Por entĆ³n aĆnda non captaba o verdadeiro sentido das viƱetas, aĆnda que tampouco tardei demasiado en indagar sobre os personaxes. Anos despois, ata fun cuns
amigos para ver a pelĆcula animada. Porque como ben saben, Mafala non estaba soa. Xunto a ela camiƱaba aquela cuadrilla onde quen mĆ”is e quen menos se vĆa reflectido. A maternal Susanita. O fantasioso Felipe. O guaperas de Miguelito e sen esquecernos de Manolito e os seus negocios. MĆ”is tarde chegaron Guille, o hermanito de Mafalda, e a controvertida Liberdade. Cada un coas sĆŗas chiscĆ”delas e personalidade, baixo a cal o seu creador facĆanos partĆcipes do que constituĆan as sĆŗas inquietudes.
Uns personaxes que a pesar dos anos non pasaron de moda, como tampouco o fixo esa peculiar forma de entender o humor de don JoaquĆn. El deixounos,aĆnda que a sĆŗa obra xa Ć© eterna. E precisamente nestes tempos, onde algĆŗns parecen empeƱados en facer da crispaciĆ³n o pan de cada dĆa, serĆa boa terapia pararse un momento para botar unha ollada Ć”s sĆŗas viƱetas e rirse un pouco. De todo e de todos. Empezando por un mesmo. Creo que o autor llo agradecerĆa,e moitos de nĆ³s, tamĆ©n.
Repito. AĆnda estamos a tempo de cambiar isto e pensar que xa estivo ben de confrontaciĆ³ns que xamais traen evoluciĆ³n senĆ³n o caos mĆ”is absoluto. Que non teƱamos que facer como Mafalda nunha das sĆŗas viƱetas mĆ”is famosas, nas que a berros pedĆa que parasen o mundo que ela se baixaba.