“O púlpito que nos leva”. Antón Luaces

11 Agosto 2024

Cando os sacerdotes deixaron de se subir ao púlpito para espallar as súas proclamas relixiosas e, en ocasións, socio-políticas que para nada resultaban do agrado do franquismo imperante, e a misa comezou a se celebrar en Galicia de primeiras en castelán e, opcionalmente en galego no canto do latín, os católicos -practicantes ou non- comezaron a entender que algo mudaba para ben na relación pastoral.

Medio século máis tarde, aqueles púlpitos abandonados foron “okupados” de lonxe por persoas, entidades e sociedades que volven hoxd en día ás proclamas abandonadas nas que xa non é Deus ou Xesús Cristo a primeira referencia que activa o ser ou non ser do receptor da mensaxe. Non, agora impera a proclama política, nomeadamente de partidos significativamente escorados cara aquel franquismo que a democracia “ocultou” facendo que a maior parte da cidadanía española chegara a considerar que aquela frase de Franco Bahamonde (que fora “Caudillo de España pola G. de Dios”) segundo a que aquí todo estaba “atado e ben atado” ía servir para que os que nela (España) viviamos seguiriamos facéndoo en paz e liberdade e sen termos en conta que o franquismo durmía baixo sete mantas e dous edredóns (un de verán e outro de inverno) que agardaban o momento preciso de deixar o agocho para amosar as primeiras consecuencias dos anos de disimulo.

O mesmo pasou en Francia, e na actualidade en Inglaterra e Alemaña. Todos estes, países de emigración onde, ata vai pouco tempo, o rexeite do migrante ou non existìa ou non se manifestaba porque a sociedade non percibía males maiores. Menos aínda en España, onde na práctica non existe familia algunha que non teña entre os seus membros algún emigrante.

Pero é aquí precisamente, no noso país, onde dende fai algúns anos, se evidencia unha postura de rexeitamento de todo aquelo que, malia ser vínculo propio, recibía un trato que semellaba impensable: racismo, rexeite de estranxeiros (xenofobia) emigrantes. De xeito especial, os procedentes de África, aos que ese franquismo soterrado culpabiliza de todo canto de malo hai ou pode haber na España que “a eles” lles preocupa. 

Hai racismo en España?. 

Esta pregunta xa se facía en moitos lugares nos anos 60, referíndose aos xitanos. Pero o franquismo nunca aceptou tal cuestión malia a evidencia da existencia de “guetos”: nunca a convivencia entre “paios” e “xitanos” foi unha realidade, por máis que tampouco as autoridades de toda caste admitiron na España de Franco que os xitanos eran discriminados. E sí que o eran, do mesmo xeito que estratos da sociedade española, empurrados por determinadas formacións políticas -algunhas delas con poucos anos de vida e con representación actual en concellos, deputacións, comunidades autónomas e no Parlamento  nacional- que teñen acceso a medios de comunicación que os apoian, mobilizan este sentimento de rexeite mesmo en emigrantes españois noutras comunidades autónomas que non admiten de bo grao ter  que compartir con “sudacas”, rumanos, mouros, negros, etc., traballo e convivencia en vivendas sociais ou edificios con pisos de aluguer.

Neste caldo de cultivo removen os mencionados partidos políticos aqueles sentimentos para min ocultos no franquismo. Na actualidade marcados directamente por acusacións non sempre, nen moito menos, demostradas. E a dereitización evidente das políticas en distintos países da nosa contorna non necesariamente poden xustificar semellantes actuacións contrarias a unha convivencia máis que necesaria.

As mantas e os edredóns de antano no poden seguir a tapar un franquismo solapado supostamente finiquitado en 1978.

Outros artigos

“Nos deben una explicación”. José Castro López

En el film de Berlanga “Bienvenido Míster Marshall”, Don Pablo, el alcalde de Villardel Rio -magistral Pepe Isbert-, después del paso de la “caravana de la abundancia” sinparar en el pueblo, se dirigió a sus vecinos para decirles “que yo, como alcalde vuestroque soy...

+

“Residencias universitarias” – José Manuel Pena

Comeza un novo curso escolar, nos diferentes campus universitarios. En Galicia, este ano, as matrículas universitarias serán gratuítas. Tamén xa o eran para os estudantes que obtiñan unha bolsa de estudos, principalmente procedentes de familias humildes, de acordo cos...

+

“Japón”. Alberto Barciela

Ya ha pasado el tiempo suficiente para confirmar que Japón es uno de mis destinos favoritos, por eso volvería en cualquier momento. El país sin alma, no inmortal, entiéndase, es un decorado perfecto en algunos instantes, en ciertos lugares, en su propio caos...

+

“Fornicar per se, no es amar” – Manuel Domínguez

¡Estúpidos, estúpidas! Ni conocéis el idioma que habláis, ti tenéis idea de lo que es el amor. Ella le pregunta a él, y cuantas veces en la noche eres capaz de hacerlo, el responde 4 otro dirá 6, para quedar como un buen varón. Sera una noche de fornicio, mas no de...

+

Publicidade

Revista en papel

Opinión

“Ciudades educadas” – José Antonio Constenla

“Ciudades educadas” – José Antonio Constenla

La plataforma Preply, dedicada al aprendizaje de idiomas, ha elaborado un estudio para determinar qué ciudad de España es la más maleducada o la más educada. Para ello ha preguntado a más de 1567 residentes de 19 territorios de todo el país sobre si hablan alto en...

“Árbores caídas”. Xulio Xiz

“Árbores caídas”. Xulio Xiz

Se o refraneiro afirma que da árbore caída calquera fai leña, é lóxico atopar paralelismo entre a vella árbore que a morte ronda coa do ser humano que despois dunha madurez triunfante afronta o ocaso en soidade, e entre os depredadores da madeira e os...