
A desinformación avanza e malia as vantaxes e beneficios das novas tecnoloxĆas, dos dispositivos e das redes sociais, faino grazas a todos estes novos recursos de comunicación e o anonimato que proporcionan. AsĆ o entenden as nosas universidades, que comezaron o ano impulsando novos proxectos para combater as novas falsas (fake news) e axudar a incrementar a fiabilidade da Rede, localizando aqueles puntos crĆticos da información galega e estatal: puntos de onde xorde e prolifera o falso. A USC, a travĆ©s dun equipo pertencente ao grupo Novos Medios, puxo o foco no caso do asesinato na CoruƱa de Samuel Luiz, acontecido na madrugada do 3 de xullo de 2021.
Segundo fan saber os investigadores nun estudo sobre a cobertura dos medios de comunicación (analizando a conversa pĆŗblica nas redes sociais e o papel dos fact-checkers no caso do dito crime), o caso foi un fervedoiro de desinformación ācun debate pĆŗblico dominado por actores non xornalĆsticosā e cunha conversación polarizada e de marcado cariz polĆtico na rede social Twitter.
O estudo de Novos Medios constatou que āas desordes informativas mostran que o ruĆdo que xera a discusión pĆŗblica completa o relato con contidos falsos, enganosos e nesgadosā.
Sinalan, mĆ”is polo miĆŗdo, que āa posibilidade de tratarse dun crime de odio, xunto Ć” politización do caso, a intervención de diferentes actores e a notable polarización evolucionaron nun clima onde proliferou a desinformaciónā, explican Jorge VĆ”zquez Herrero, MarĆa Cruz Negreira Rey e XosĆ© López GarcĆa, profesores da Facultade de Ciencias da Comunicación da USC, e autores do artigo Misinformation on trial: Media coverage of a murder, public conversation and fact-checking.
En primeiro lugar, analizĆ”ronse as noticias sobre o dramĆ”tico evento e os avances da investigación durante o segredo de sumario nun medio local (La Voz de Galicia) e nun estatal (El PaĆs), reconstruĆndo os encadres informativos. Nun segundo paso da investigación, abordouse a conversa en Twitter con algo mĆ”is de 750.000 chĆos analizados e visualizados en grafos, afondando nas principais comunidades e nas mensaxes mĆ”is difundidas para identificar as liƱas discursivas e constatar a polarización, āmoi evidente cando hai unha posición polĆtico-ideolóxicaā.
En terceiro lugar, estudouse o rol de verificadores como Maldita.es, Newtral, Verifica RTVE e AFP Factual, ademais de identificar e caracterizar as desordes informativas. Neste caso atopĆ”ronse evidencias de āfalso contexto, contido enganoso, falso e manipulado, asĆ como a intervención de contramedios e medios partidistasā.
O caso analizado, sinalan, āexemplifica a complexa interrelación entre diferentes actores, nun contexto no que incluso os eventos mĆ”is trĆ”xicos xeran marcos interpretativos da realidade nun clima polarizadoā.
Nas redes sociais, engaden, observouse un debate pĆŗblico dominado por actores non xornalĆsticos, como poden ser figuras polĆticas, a contorna da vĆtima ou colectivos vencellados.
AsĆ, a desinformación en diferentes graos āemerxe e tende Ć” simplificación do discursoā.
A investigación enmarcouse no proxecto europeo IBERIFIER, do cal a USC forma parte a través do grupo Novos Medios.